تحلیل بورس اوراق بهادار

آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و نکات بورس.

تحلیل بورس اوراق بهادار

آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و نکات بورس.

تحلیل بورس اوراق بهادار

در این وبلاگ نکات آموزشی حول محور بورس اوراق بهادار که شامل بخش های مختلفی می باشد وجود دارد.

محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تفاوت خرید پله ای و میانگین کم کردن

چهارشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹ ق.ظ

کانال تلگرام بورس با توضیحاتی پیرامون روند سهام شرکتها

telegram.me/stockexchanges



تفاوت خرید پله ای ومیانگین کم کردن در بورس

میانگین کم کردن یا خرید پله ای و تفاوت این دو با هم در بورس

میانگین کم کردنِ بدون برنامه و منطق را اگر بخواهیم درست معنی و یا تعبیر نماییم شاید مثل قمار بازی باشد که با هر بار باخت به میزان قمار خود اضافه می کند تا در صورت برنده شدن , ضرر های قبل به یکباره جبران شود و البته در بعضی موارد اینگونه هم می شود اما آیا ما آمده ایم تا در بازار بورس با سرمایه خود قمار کنیم ؟ سرمایه ای را که با زحمت و تلاش بدست آورده ایم را چگونه باید در این بازار مدیریت کنیم و از احساس و تعصب دوری کنیم ؟
آیا میانگین کم کردن آن هم بدون برنامه نشانه عدم برنامه ریزی و نداشتن دانش بورسی و یا بی نظمی نیست ؟
 متاسفانه این روزها به دلیل خرابی بازار در بسیاری از کانال ها و سایت ها تاکید به کم کردن میانگین می نمایند که باعث تعجب است . بیاییم برای ساده تر درک کردن این موارد بین میانگین کم کردن و خرید پله ای تفاوتی قائل شویم و هر دو را ساده تر بیان کنیم .

فرض بگیرید شما برای خریدن یک سهم مقدار 10 میلیون تومان کنار گذاشته اید و قصد دارید این مبلغ را که قسمتی از سید شما می باشد را فقط برای خریدن همین سهم اختصاص دهید و طبق نموداری که در دست تحلیل دارید سهم دو حمایت خوب و نزدیک به هم دارد یا دو حمایت با فاصله 5 درصد دارد , پس کاری که می توانیم با برنامه انجام دهیم مبلغ را به دو قسمت مساوی و یا 40 درصد اول و 60 درصد دوم ( تقریبا مانند روش مارتینگل که آن هم در مطلبی دیگر توضیح خواهیم داد ) تقسیم می نماییم و در حمایت اول قسمت اول را خرید و در حمایت دوم قسمت دوم را خرید می نماییم این مورد چه از نظر علمی و منطقی صحیح می باشد چرا که بعد از خرید دوم اگر باز قیمت پایین تر برود طبق برنامه با رسیدن به حد ضرر کل سهم ها بسته می شود چرا که با تحلیل و برنامه ریزی و استراتژی معامله تدوین شده است .

این ساده ترین توضیحی بود که میتوانستیم برای خرید پله ای بگوییم . اما در مورد میانگین کم کردن که متاسفانه بسیاری از کانال ها و سایت ها توضیح می دهند بدینگونه می شود که مثلا سهمی را در قیمت 200 تومان خریده ایم حال بدون برنامه در 190 خرید کرده و میانگین کم می کنیم و دوباره در 180 و همینطور پایین می آییم و میانگین کم میکنیم خب تا کجا و با چه استدلالی باید میانگین کم کنیم و ما در واقع چه مقدار سرمایه داریم و سهم تا کجا قرار است پایین بیاید وآیا به نظر شما این نداشتن تحلیل و بی نظمی در شیوه معاملاتی نیست ؟
 البته این نوع خرید ها برای صندوق های بزرگ سرمایه گذاری بی خطر است چرا که احتمالا محدودیت منابع ندارند و کسر دانش و تحلیل را با ازدیاد سرمایه پر می کنند اما برای سهامداری که دارای محدودیت سرمایه و زمان است انجام این موارد بسیار خطرناک می باشد و در بسیاری از موارد به دلیل نیاز به سرمایه مجبور به بستن سهم در جایی می شود که در ضرر بسیار زیادی فرو رفته است .

پس بهتر است به جای نگاه سنتی و مبتدی به شیوه های خرید با تکمیل دانش و برنامه ریزی و تمرین , روشی بهتر را جایگزین نماییم و خود و سرمایه خود را درگیر تعصب و احتمالات نکنیم . ضمن اینکه باز با تمام این موارد , تجربه و تفاوت در شیوه معاملاتی هم می تواند قواعد و نسبت ها را در خرید پله ای تغییر دهد .

منبع: بورس باما boursebama.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی