تحلیل بورس اوراق بهادار

آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و نکات بورس.

تحلیل بورس اوراق بهادار

آموزش تحلیل تکنیکال و بنیادی و نکات بورس.

تحلیل بورس اوراق بهادار

در این وبلاگ نکات آموزشی حول محور بورس اوراق بهادار که شامل بخش های مختلفی می باشد وجود دارد.

محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

گپ در نمودار

دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰ ق.ظ

کانال تلگرام سیگنال رایگان خرید و فروش سهام:

telegram.me/stockexchanges


 GAP

گپ) Gap( : به ناپیوستگی واقع بر روی نمودار قیمت گفته میشود که در اثر جهش ناگهانی قیمت رخ میدهد. گپ درواقع محدوده ای را مشخص میکند که هیچ معامله ای درآن انجام نشده باشد.

 Dps: سود نقدی سهم است که در مجمع بین سهامداران تقسیم میشود.

Eps: سود سالیانه هر سهم است که توسط شرکت حداقل در چهارمقطع زمانی سه ماهه ، شش ماهه، نه ماهه و یکساله پیش بینی و به بازار اعلام میگردد.

نکته: اگر سهمی تعدیل مثبت یا منفی بدهد که مقدار آن بیشتر از 10 درصد باشد در اینصورت سازمان بورس ابتدا نماد آنرا میبندد ، سپس نماد باز میگردد تا قیمت جدید آن توسط خریداران و فروشندگان برمبنای مکانیسم حراج تعیین گردد.

نکته:  گپ در بازار بورس ایران به سه دلیل ایجاد میگردد: 1- افزایش سرمایه 2- تقسیم سودنقدی درمجمع 3- تعدیل مثبت یا منفی بیش از ده درصد. در دوحالت اول مقدار کل پول سهامداران عملا تغییری نمیکند، اما در حالت سوم)تعدیل مثبت و منفی( مقدار سرمایه هریک از سهامداران عملا دچار تغییر مثبت یا منفی میگردد.

گپ در نمودار 

نمودار تعدیل شده :

یعنی حذف گپ های ناشی از افزایش سرمایه و تقسیم سودنقدی ، بگونه ای که این گپ ها تغییری در نمودار ایجاد نکنند.در شکل زیر پول سهامداران  در نقطه A بعلاوه پولی که در مجمع گرفته اند برابر با نقطه B میشود.

گپ gap 

قاعده تجربی : گپ ها معمولا پر میشوند! هنگامی که قیمت بطور طبیعی گپ میزند یک فضای خالی بر روی چارت ایجاد میشود که این فضا انگار نوعی از نیروی جاذبه را به قیمت وارد میکند که موجب بازگشت قیمت و پر شدن گپ میشود .

مثلا در شکل زیر مشاهده میشود که گپی بر روی نمودار ظاهر شده پس از مدت اندکی دوباره پر شده است.

گپ در نمودار سهم

نکات مربوط به گپ:   

در بورس ایران معمولا نمودار 3/1 تا 2/1 گپ را پر میکند و ممکن است بطور کامل پر نشوند. اما در بورس بین الملل معمولا گپ ها بطور کامل پرمیشوند.

سقف و کف گپ معمولا نقش سطوح حمایت و مقاومت را ایفا می کنند.

گپ در بازار مشابه عملکرد «خلاء» در طبیعت را دارد. یعنی همانطور که طبیعت از «خلاء» بیزار است ، بازار نیز از «گپ» بیزار است و مایل است با پرکردن آن ، فضای خالی ایجاد شده توسط گپ را از بین ببرد.

به گپ هایی که در انتهای یک روند رخ میدهند و موجب بازگشت قیمت و معکوس شدن جهت روند میگردند اصطلاحا گپ خستگی یا Exhausing Gap گفته میشود

             

مثال - گپ بر روی نمودار سهام وصندوق:

در نمودار زیر میتوانستیم به محض بازشدن سهم پس از تعدیل مثبت اقدام به فروش نماییم و سپس منتظر بمانیم تا پس از حدود سه هفته مجددا در حوالی کف گپ و در قیمتهای به مراتب ارزانتر اقدام به خرید مجدد سهم نماییم

گپ در نمودار gap 


منبع:  جزوه آموزش تحلیل تکنیکال

 دوره مقدماتی

 مدرس: پشوتن مشهوری نژاد

نظرات  (۱)

 
 سلام 
 نمیشه گفت همه گپ ها دوباره پر میشوند همانطور که (وتجارت)و(شپترو) پر نکرد ولی ممکن هم هست پر کنه مثل (لکما)که به خوبی در عرض 40 روز پر کرد یعنی نباید به امید این که گپ پر خواهد شد در خلاف جهت بازار حرکت کنیم تنها افراد پر ریسک میتوانند این کار را انجام دهند چون ممکن است پر کردن گپ نزدیک یک سال یا بیشتر هم طول بکشد . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی